Què volem fer?
L'objectiu d'aquest taller és que els
alumnes aprenguen la forma de lluitar dels cavallers medievals, les seues
costums i les formes de vida en una època de la història on la guerra tant de
defensa com d’atac eren fonamentals per a la supervivència. Coneguent als
guerrers, els seus llinatges i les seues costums l’alumne comprendrà molt
millor com vivien els homes i dones de l’Edat Mitjana i les seues motivacions
tant ideològiques com culturals.
En resum, ensenyarem com lluitaven els cavallers medievals, l'unió i la
formació dels mateixos, l'armament, la vida en campanya i les relacions entre
els soldats, els feus i les seues característiques, l’accés a l’ordre de
cavalleria, el seu codi moral, l'alimentació en campanya, la jerarquia,
l'organització i la forma de vida a traves dels ulls de qui defensaven la seua
pervivència.
I com ho anem a fer?
Tots els alumnes faran un escud de cartró i ho pintaran amb motius heràldics, havent d’investigar els orígens
del seu cognom. La llança serà un xurro de piscina el més llarg possible i
així evitarem que ningú no es traga un ull i les espases, les que es poden
adquirir en les tendes de joguets que son blanetes i no representen cap perill
per a la integritat física dels alumnes.
El material que necessitarem serà:
· Dues
peces grans de cartró (l'escud)
· Fil de
palomar o de pita (per poder agarrar l'escud)
· Cola de
contacte per a pegar les dues peces i que siguen més consistents.
· 1 cutex
per tallar el cartró.
· Pintura
blanca
· Aquarel·les
o rotuladors de colors. (per a pintar motius heràldics a l'escud)
· Un xurro
de piscina el més llarg possible (la llança)
· Una
espasa blana de les tendes de joguets.
· Cinta aïllant
o precinte per a les vores de l'escud que no tallen ningú.
Temporalització:
1- En
aquesta primera sessió explicarem en què consisteix el treball i començarem a fabricar
el nostre escud, tallant
el cartró, pintant-lo de blanc, pegant les peces i deixant-nos-lo preparat per
a poder decorar-lo la següent classe.
2- Aquesta sessió serà teòrica i
el professor mitjançant imatges projectades en un PPS explicarà la teoria
d'aquest tema que ja
hem esmentat als objectius. Així l'alumne podrà comprendre i assolir els
coneixements necessaris (l'armament dels cavallers, les unitats de cavalleria,
les armadures, la seua estrategia, grans campanyes militars de l'Edat Mitjana i
les seues estratègies, personatges més rellevants...) per després poder-los
posar en pràctica a les següents sessions.
3- La
tercera sessió serà pràctica. L'alumne haurà fet un treball previ d’investigació via internet i dirigit pel professor al voltant dels orígens
heràldics dels seus cognoms. Amb el treball fet triarem un dels
dibuixos preferits i el pintarem al nostre escud amb aquarel·les o rotuladors.
4- Aquesta
sessió serà practica i es farà al pati de l'escola. Els alumnes formaran dues
unitats de combat i s'enfrontaran entre si amb els seus escuds, llances i
espases posant en pràctica les estrategies apreses. De forma lúdica podrem posar en pràctica els nostres coneixements.
Atacarem en cunya com la cavalleria del Cid, en pinça con a la batalla del Puig,
simple i directament com a las Navas, aprofitant el terreny estret, amb la
força dels arquers com a Agincourt… Tot tractant de divertir-nos però sense fer
el cafre ni fer-nos mal. No hi ha cap cosa millor que aprendre divertint-se
segons la meua modesta opinió.
5- La darrera serà la
sessió d'avaluació. Prèviament
el profe haurà valorat els escuds i la seua correcta realització i a classe aquesta
sessió pasarà un qüestionari on preguntarem les coses bàsiques que esperem
haver aprés. Abans de contestar-lo vorem una recopilació de les fotografies
fetes pel profe durant les sessions anteriors per a refrescar la memòria.
Amb aquest taller pretenem que els alumne aprenguen molts aspectes
rellevants de l'Edat Mitjana a traves d'una original i lúdica activitat. A més
haurem treballat les competències bàsiques com ens indica la llei de múltiples
formes.
Si hi ha qualsevol consulta al voltant de les competències treballades o
sobre la justificació pedagògica d'aquest taller (pares, altres
professors, alumnes...) o algú vol saber més detalls sobre l'activitat
podeu escriure un comentari al peu d'aquest post o enviar-me un e mail a les
direccions habituals (jo_txema@yahoo.es o txemapjo@hotmail.com)
Publicarem periòdicament a aquest blog els avanços del nostre taller.
Fins un altra.
No hay comentarios:
Publicar un comentario