martes, 7 de mayo de 2024

(1r ESO) SdA Història PROJECTE "HOPLITA" 2024



Què volem fer?

L'objectiu d'aquest taller és que els alumnes aprenguen la forma de lluitar dels hoplites i les falanges, unes unitats militars que feren possible la supervivència de l'antiga Grècia front els continus atacs dels imperis veïns i que dirigides per líders com Alexandre el Gran exportaren la cultura grega arran del món, una cultura de la que nosaltres els occidentals som fills i filles.

Volem amb aquest taller que els alumnes prenguen conciència de que, de vegades, per molt bona que siga una idea o una forma de vida (democràcia, filosofia, medicina, art i totes les aportacions dels grecs a la Història són una bona prova) cal defensar-la mitjançant totes les armes al teu abast, i al món antic, les armes dels grecs n'eren les dels hopiltes.

En resum, ensenyarem com lluitaven els grecs, l'unió i la formació dels mateixos, l'armament, la vida en campanya i les relacions entre els soldats, la polis, l'alimentació en campanya, la jerarquia, l'organització i la forma de vida dels grecs a traves dels ulls de qui defensaven la seua pervivència.

I com ho anem a fer?

Tots els alumnes faran un escud -hoplon- de cartró i ho pintaran amb motius històrics i mitològics dels grecs. La llança -sarisa- serà un xurro de piscina el més llarg possible i així evitarem que ningú no estraga un ull...

El material que necessitarem serà:
  • Dues peces grans de cartró (l'hoplon)
  • Fil de palomar o de pita (per poder agarrar l'hoplon)
  • Cola de contacte per a pegar les dues peces i que siguen més consistents.
  • 1 cutex per tallar el cartró.
  • Pintura blanca
  • Aquarel.les o rotuladors de colors. (per a pintar motius mitològics a l'hoplon)
  • Un xurro de piscina el més llarg possible (la sarisa)
  • Cinta aillant o precinte per a les vores de l'hoplon que no tallen ningú.
Temporalització:

PRIMERA I SEGONA SESSIÓ. En aquesta sessió explicarem en què consisteix el treball i començarem a fabricar el nostre hoplon, tallant el cartró, pintant-lo de blanc, pegant les peces i deixant-nos-lo preparat per a poder deorar-lo la següent classe.

TERCERA SESSIÓ. Aquesta sessió serà teòrica i el professor mitjançant imatges projectades en un PPS explicarà la teoria d'aquest tema que ja hem esmentat als objectius.


Ací vos deixe el power point de classe. 


Així l'alumne podrà comprendre i assolir els coneixements necessaris (l'armament dels hoplites, les falanges i la seua estrategia, grans campanyes militars de l'antiga Grècia i les seues estrategies, personatges més rellevants...)per després poder-los posar en pràctica a les següents sessions. El dissabte i de forma totalment voluntària ni oficial, el professor anirà al Museu Iber dels Soldadets de Plom a veure el diorama que representa la batalla de Gaugamela. Tots els alumnes (i els pares-mares o amics acompnyants) que vullguen acudir podran fer-ho. El professor explicarà el que sap de la batalla més famosa d'Alexandre el Gran i si és possible farà vindre un amic seu experte en la matèria.

QUARTA SESSIÓ. Serà pràctica. L'alumne haurà fet un treball previ d'nvestigació via internet i dirigit pel professor al voltant de monstres i animals mitològics grecs tals com la medusa, la quimera, l'esfinge, les harpies, les sirenes, la hidra, etc. Amb el treball fet triarem un dels dibuixos preferits i el pintarem al nostre hoplon amb aquarel.les o rotuladors.

CINQUENA SESSIÓ. Aquesta sessió serà practica i es farà al pati de l'escola. Els alumnes formaran dues falanges i s'enfrontaran entre si amb els seus escuds i sarises, posant en practica les estrategies apreses i de forma lúdica podrem posar en pràctica els nostres coneiximents. Atacarem en cunya com en Gaugamela, en pinça com en Marató, simple i directament com en Platea, aprofitant el terreny estret com a les Termòpiles...) Tot tractant de divertir-nos però sense fer el cafre ni fer-nos mal. No hi ha cap cosa millor que aprendre divertint-se segons la meua modesta opinió.

SISENA SESSIÓ. La darrera serà la sessió d'avaluació. Previament el profe haurà valorat els escuds i la seua correcta realització i a classe aquesta sessió pasarà un questionari on pregunatrem les coses bàsqieus que esperem haver aprés. Abans de contestar-lo vorem una recopilació de les fotografies fetes pel profe durant les sessions anteriors per a refrescar la memòria.
Conclusió:

Amb aquest taller pretenem que els alumne aprenguen molts aspectes rellevants de l'antiga Grècia a traves d'una original i lúdica activitat. A més haurem treballat les competències bàsiques com ens indica la llei.

Si hi ha qualsevol consulta al voltant de les competències treballades o sobre la justificació pedagògica d'aquest taller (pares, altres professors, alumnes...) o algú vol saber més detalls sobre l'activitat podeu escriure un comentari al peu d'aquest post o enviar-me un email a la direcció habitual (jm.gil@fundacionpjo.es)

Fins un altra.

Algunes de les fotos del procés ceatiu de l'hoplon:








No hay comentarios: