martes, 10 de octubre de 2023

(1r ESO) Aprendre les ubicacions: mapes físics i polítics.

"Salva el mundo, haz un lugar mejor, para ti, para mi y para toda la raza humana"
Michael Jackson


Comencem a estudiar el món al qual vivim. Però la nostra visió no potser només geogràfica. No podem mirar al món amb ulls neutres, perque és la nostra llar, perque de nosaltres depen que siga una bona llar o un despropòsit.

Ho reconec, de vegades, soc pesimista amb el nostre futur: guerres, corrupteles, desfetes naturals, calor extrema... 

On anem a parar? 

Crec que el món està malalt i que eixa enfermetat es diu... Humanititis. 



Som conscients de que alguna cosa no funciona? Sabem què és el que no funciona? sabem quins son els problemes que té el nostre planeta?
Abans de tot, hem de fer una xicoteta reflexió al respecte i ser conscients de que tot allò que anem a estudiar i conèixer, totes les meravelles naturals que fan del nostre planeta el més increible de tots el que ens envolten, estan en perill i hem de sanar-les 


Arribem a un d'eixos moments al curs als quals, no hi ha més remei, li hem de dedicar un parell de setmanes. Un geògraf de qualitat deu tindre una sèrie de coneixements bàsics i entre eixos coneixements, sens dubte l'ubicació dels principals elements geògrafics és un dels més importants.

Hem d'estudiar els mapes físics (mars, rius, cabs, penínsules, serralades, muntanyes, etc) i també hem d'estudiar els mapes polítics. Començarem pel nostre territori de la Comunitat Valenciana i a poc a poc, anirem ampliant la nostra visió i l'estudi del món sancer. 


Açò ja ho varem estudiar en Primària. Ara cal fixar eixos coneixements que de segur, vos poden ser molt útils per al futur. 

Comencem:

  • Fase 1: el profe vos anirà diguent quins són els continguts mínims exigibles dels mapes físics de la CV, Espanya, Europa i el Món. També el mapa polític d'Espanya (comunitats autònomes i províncies) i d'Europa.


  • Fase 2: farem un mapa físic d'Espanya amb plastilina per parelles, tractant de reproduir les principals unitats de relleu i rius. D'aquesta forma i fent-lo amb les nostres pròpies mans, aprendrem les principals unitats de relleu del nostre entorn més proper. Necessitem plastilina de color verd, marró i blau. També un cartró que ens servirà de base sòlida i una fotocòpia del mapa físic d'Espanya que us donarà el profe.
 
  • Fase 3: aprenentatge mitjançant la pràctica. Farem una sèrie de pràctiques amb els mapes on line amb els nostres telèfons mòbils per exemple amb aquesta pàgina:

Quan més practiqueu, més possibilitats tindreu de traure bona nota.
  • Fase 4: proves d'avaluació dels mapes que anirem fent a poco a poc. Començarem amb:
  • un tradicional control de localització de la Comunitat Valenciana i d'Espanya que tindrà una nota cadascú.
  • el lliurament del vostre treball per parelles del mapa d'Espanya amb plastilina, que tindrà un altra nota.
  • un altre control de Europa i el Món físic que tindrà un altra nota.
  • un joc de Passaparaula per a apendre les províncies, els paissos i les capitals d'Espanya i Europa. Ho farem amb aquesta aplicació. Una quarta nota que tancarà la primera avaluació.



No hay comentarios: