miércoles, 28 de febrero de 2024

(4t ESO) La Guerra Civil Espanyola 1936-1939 -situació d'aprenentatge-

                                                            Aviones de combate sobrevolando Valencia durante la GCE

"En la guerra, la verdad es la primera víctima."

Esquilo, dramaturgo griego.

Pregunta clave

¿Cuándo, dónde, cómo y por qué 

se produjo la Guerra Civil Española?

Temporalización

Seis o siete sesiones de 55 minutos.

Programación de aula

Disponible en este enlace todo lo relativo con la legislación, saberes básicos, criterios de evaluación, competencias específicas, relación con retos del siglo XXI y los ODS y secuenciación de actividades.

Objetivos de aprendizaje

  • Reflexionar sobre el concepto de guerra y sus repercusiones. 
  • Analizar las causas, fases y consecuencias del conflicto fratricida.
  • Conocer y comprender los procesos más relevantes que configuran la historia española contemporánea, identificando las interrelaciones entre hechos políticos, económicos, sociales y culturales, analizando los antecedentes y factores que los han conformado.
  • Formular y comunicar de forma textual y gráfica. 

Reflexió inicial individual (la guerra i jo)

Molt sovint els historiadors vegem la guerra com quelcom interessant, apassionant, divertit inclús. Quan expliquem, el nostre entusiasme ens fa convertir els conflictes en frívoles successions de fets i batalletes. Almenys eixa és la sensació que de vegades se me queda.

I per una banda estic content, doncs motive els meus alumnes i aquestos responen, però la meua conciència es rebel.la quan la classe s'acava.

Per aquest motiu he pensat que els alumnes de 4t abans de començar l'explicació de la guerra civil espanyola, reflexionen sobre un conflicte bèl.lic, a ser empàtics i posar-se en el lloc d'un afectat. Perque huí en dia al món són molts els afectats i nosaltres, des del nostre benestar no arribem a comprendre com és la seua situació, els seus patiments, les conseqüències...

Aleshores he pensat en que cadascú hauria de fer una reflexió per escrit amb aquestes preguntes com a guia: 
  • Què és la guerra? Què suposa estar en guerra?
  • Què pasaria si esclatara una guerra ací mateix?
  • Com t'afectaria a tu i a la teua família?
  • Defendries les teues idees amb el fusell a la mà? Si, no. per què. Com?
  • D'entre totes les guerres, la pitjor és la guerra civil. Como justificaries raonadament aquesta afirmació. Argumenta a favor o en contra. 
Per entrar en materia vaig posar unes cançons, uns clàssics:
  1. Querida Milagros de El Último de la Fila.
  2. War, what is good for? d' Edwin Starr.
  3. Madre anoche en las trincheras canción popular.
  4. Mirando al cielo de Huecco y Rozalén.
  5. War de Bob Marley.
Introducción teórica (clase invertida)

Als següents vídeos teniu material suficient com per a poder afrontar amb èxi la tasca que vos encomanaré a continuació. 





Tasca per parelles (APUNTS DE BUTXACA)

Heu de fer, amb les instruccions i el material que vos donaré a classe i amb l'ajuda del visionat dels vídeos adjunts i d'altres enllaços de informació que a poc a poc anirem recercant, untreball anomenat APUNTS de BUTXACA.

Material que necessitem:
  • Un full d'A3
  • Una cartolina A4
  • Colors (rotuladors i/o pintures)
  • Tixores i una regla.
  • Un dispositiu mòbil amb connexió a Internet per poder vore vídeos i recercar informació. 
Farem un llibret al qual poc a poc, anirem desplegant tota la informació resumida i convertida en mapes mentals, amb el pensament visual com objectiu i la creació de dibuixos i esquemes combinades amb fotografies, eixos cronològics i tot allò que hem anat aprenent al llarg del curs. 

                                                       Portada dels APUNTS DE BITXACA

                                                                    Primera pàgina interior

                                                              Segona pàgina interior desplegada.

                                                              Tercera pàgina interior desplegada

                                                            Apunts desplegats completament

Tasca conjunta (la València de la Guerra Civil)

Heu de fer

RÚBRICA CON CRITERIOS DE EVALUACIÓN ESTRATEGIAS DE PENSAMIENTO (Reflexión individual -La Guerra y Yo-) 4º ESO SA5 La Guerra Civil Española

0 ptos.
2,5 ptos.
5 ptos.

Ejecución formal
No se entrega en el plazo solicitado el trabajo ni se contesta a todas las preguntas.
La letra y presentación es deficiente, con faltas de ortografía.
Se entrega en el plazo solicitado el trabajo pero no se contesta a todas las preguntas.
La letra y presentación es mejorable, con algunas faltas de ortografía. La extensión de las respuestas es escasa.
Se entrega en el plazo solicitado el trabajo y se contesta a todas las preguntas.
La letra y presentación es adecuada y legible, sin faltas de ortografía. La extensión de las respuestas es adecuada y extensa.

(Aplicación) Contenido y parámetros.
No se reflexiona ni se profundiza en el tema, se contesta con monosílabos o con aspectos no relacionados con el tema estudiado.
La reflexión es escasa y se profundiza poco en el tema, se contesta algunos monosílabos o con aspectos poco relacionados con el tema estudiado.
La reflexión es extensa y se profundiza ampliamente en el tema, sin monosílabos y con aspectos relacionados con el tema estudiado.

TOTAL
La primera fila tiene un 30% del valor de la nota y la segunda un 70%

No hay comentarios: