martes, 16 de septiembre de 2025

(4t ESO) El arte Barroco y Rococó a través de sus palacios -trabajo de investigación cooperativo- // L'art Barroc i Rococó a través dels seus palaus -treball de recerca cooperatiu-

(CAST/VAL)

"Aléjese de los palacios el que quiera ser justo. La virtud y el poder no se hermanan bien“  

Lucano (39-65), poeta romano de origen hispano. 

Palacio de la Granja de San Ildefonso (Segovia)

PREGUNTA-GUÍA

¿Cuáles son las caracterísitcas del arte Barroco y Rococó?

¿Cómo vivían los privilegiados en el Antiguo Régimen?

OBJETIVOS

  • Conocer las características básicas de la arquitectura, escultura y pintura barroca/rococó.
  • Relacionar el arte barroco/rococó con el estilo de vida del Absolutismo.
  • Comprender los motivos por los cuales las clases más desfavorecidas se sentían maltratadas e ignoradas por las élites.
METODOLOGÍA

Trabajo cooperativo de investigación, uso de las TIC's y exposición pública del resultado final. 


TEMPORALIZACIÓN

Dos clases de 55 minutos para trabajo cooperativo y dos clases de 55 minutos para la exposición de los resultados finales. 

INTRODUCCIÓN TEMÁTICA

Para conocer el periodo conocido como Antiguo Régimen vamos a utilizar diversas estrategias dedicadas a conocer cómo era la vida de todos los grupos sociales, cómo se vestían, qué pensaban, dónde vivían, etc. Y para ello vamos a empezar por los monarcas absolutos y toda la corte de nobles aduladores que le rodeaban. 

En la anterior entrada hemos conocido al paradigma de la monarquía absoluta, el rey Sol Luis XIV de Francia. Pero vamos a conocer su vivienda y así, podremos entender muchas cosas sobre el reino de Francia y el estado absoluto. Posteriormente conoceremos a la burguesía y al pueblo llano y entenderemos los motivos por los cuales hicieron la revolución.

Dormitorio real del Palacio de Versalles en París (Francia)

INSTRUCCIONES PRÁCTICAS DEL TRABAJO

El alumnado se dividirá en 6 grupos de cinco personas cada uno. A cada grupo se le asignará por sorteo uno de los palacios de esta lista:

  1. Palacio de Versalles cerca de París.
  2. Palacio Real de la Granja de San Ildefonso en Segovia.
  3. Palacio de Catalina en Tsárskoye Seló, cerca de San Petesburgo.
  4. Palacio de Nymphenburg en Alemania
  5. Palacio de Schönbrunn en Viena.
  6. Palacio Real de Caserta en Italia.
A partir del momento en el que se les asigne un palacio empezará el trabajo de investigación sobre el mismo, que finalizará con una exposición oral pública de los resultados obtenidos en la investigación en la que deberán participar todos los miembros del grupo y que estará apoyada por una presentación (presentaciones de Google) que proyectarán ante la clase por un tiempo asignado entre 10 minutos mínimo y 15 máximo.

Palacio Real de la Caserta (Campania-Italia)

La forma de hacer esta tarea es:
  • Buscamos información por todos los medios posibles (otras páginas además de Wikipedia, algún vídeo de Youtube, etc.)
  • Hacemos un esquema básico de los puntos que aconseja el profe en sucio basándonos en nuestra investigación.
  • Ampliamos y contrastamos la información con los recursos de los que disponemos a continuación, debajo mismo de estas instrucciones.
  • Preparamos un guión de la exposición buscando y escogiendo la estructura e imágenes que queremos utilizar para apoyar nuestra exposición (recomiendo mapas, fotos, textos, esquemas...) 
  • Distribuimos el trabajo y la parte que vamos a exponer cada uno de nosotros (todos debemos exponer e intervenir en clase).
  • Preparamos una presentación para apoyar nuestra exposición (presentaciones de Google) -lo ideal siempre es que dos tercios o más, sean imágenes y un tercio y si puede ser menos, palabra escrita-.
Algunas pistas para el trabajo y/o elementos que aconsejo deben constar en el mismo:
  1. Portada con el nombre y una fotografía del palacio que vais a presentar y los miembros del grupo con nombres y apellidos.
  2. Ubicación del palacio: una captura de pantalla de la aproximación que hace Google Earth y algunas capturas más de las afueras del palacio, los jardines y el entorno. En G. Earth hay una opción de visión en 3d muy interesante que os puede dar unas capturas de pantalla muy chulas y muy útiles para vuestro trabajo.
  3. Breve historia del palacio: cuándo se construyó, quién lo hizo y quién lo mandó hacer, algún acontecimiento histórico muy significativo que haya pasado allí, curiosidades y anécdotas del palacio, qué reyes y reinas lo han habitado, estado y utilidad actual, etc. Todo ello apoyado de imágenes abundantes y con poca explicación escrita (eso lo tendréis que hacer oralmente).
  4. Estancias de palacio más significativas: habitaciones, salas de trono, de bailes, capilla, teatros, comedores, patio de armas, etc.
  5. Características generales del arte Barroco y el Rococó que se pueden ver en palacio. Os aconsejo que busquéis las característicos generales del arte correspondiente y en cada diapositiva ponéis una característica y lo acompañáis de una foto de vuestro palacio asignado que sirva de ejemplo. Recordad que el arte no es solo la arquitectura. También está la escultura, que seguramente abundará en sus jardines y fachadas, así como la pintura. Estoy seguro que en el interior del palacio encontraréis ejemplos. 
  6. Los jardines: cómo eran, qué parte tenían, para que se utilizaban, etc.
  7. Algún breve vídeo o enlace a visita virtual siempre puede ser un buen complemento.
  8. BIbliografía y webs consultadas. 
Fuente principal de los jardínes del palacio de la Granja de San Ildefonso en España

PÁGINAS WEB INTERESANTES QUE PODEMOS CONSULTAR.
RÚBRICA DE EVALUACIÓN.

LOS RESULTADOS DEL TRABAJO

Orden de exposición grupos 4º ESO B

RESULTADOS (presentaciones del alumnado en aquest enllaç)


-----------------------------------(VALENCIÀ)-------------------------------------

"Allunyeu-vos dels palaus qui vulga ser just. La virtut i el poder no s'agermanen bé"

Lucano (39-65), poeta romà d'origen hispà.

PREGUNTA-GUIA

Quines són les característiques de l'art Barroc i Rococó?

Com vivien els privilegiats a l'Antic Règim?

OBJECTIUS
  1. Conèixer les característiques bàsiques de l'arquitectura, l'escultura i la pintura barroca/rococó.
  2. Relacionar l'art barroc/rococó amb l'estil de vida de l'absolutisme.
  3. Comprendre els motius pels quals les classes més desafavorides se sentien maltractades i ignorades per les elits.
METODOLOGIA

Treball cooperatiu de recerca, ús de les TIC i exposició pública del resultat final.

TEMPORALITZACIÓ

Dues classes de 55 minuts per a treball cooperatiu i dues classes de 55 minuts per a l'exposició dels resultats finals.

INTRODUCCIÓ TEMÀTICA

Per conèixer el període conegut com a Antic Règim utilitzarem diverses estratègies dedicades a conèixer com era la vida de tots els grups socials, com es vestien, què pensaven, on vivien, etc. I per això començarem pels monarques absoluts i tota la cort de nobles aduladors que l'envoltaven.

A l'anterior entrada hem conegut el paradigma de la monarquia absoluta, el rei Sol Lluís XIV de França. Però coneixerem el seu habitatge i així, podrem entendre moltes coses sobre el regne de França i l'estat absolut. Posteriorment coneixerem la burgesia i el poble pla i entendrem els motius pels quals van fer la revolució.

INSTRUCCIONS PRÀCTIQUES DEL TREBALL

L'alumnat es dividirà en 6 grups de cinc persones cadascun. A cada grup se us assignarà per sorteig un dels palaus d'aquesta llista:
  • Palau de Versalles a prop de París.
  • Palau Reial de la Granja de Sant Ildefons a Segòvia.
  • Palau de Catalina a Tsárskoye Seló, a prop de Sant Petesburg.
  • Palau de Nymphenburg a Alemanya
  • Palau de Schönbrunn a Viena.
  • Palau Reial de Caserta a Itàlia.
A partir del moment al qual se vos assigne un palau començarà el treball de recerca sobre el mateix, que finalitzarà amb una exposició oral pública dels resultats obtinguts a la investigació en què hauran de participar tots els membres del grup i que estarà recolzada per una presentació (presentacions de Google) que projectaran davant la classe per un temps assignat entre 10 minuts mínim i 15 màxim.

La manera de fer aquesta tasca és:
  • Busquem informació per tots els mitjans possibles (altres pàgines a més de Wikipedia, algun vídeo de Youtube, etc.)
  • Fem un esquema bàsic dels punts que aconsella el profe en brut basant-nos en la nostra investigació.
  • Ampliem i contrastem la informació amb els recursos de què disposem a continuació, baix mateix d'aquestes instruccions.
  • Preparem un guió de l'exposició buscant i escollint l'estructura i les imatges que volem utilitzar per donar suport a la nostra exposició (recomane mapes, fotos, textos, esquemes...)
  • Distribuïm el treball i la part que exposarem cadascun de nosaltres (tots hem d'exposar i intervenir a classe).
  • Preparem una presentació per donar suport a la nostra exposició (presentacions de Google) -l'ideal sempre és que dos terços o més, siguin imatges i un terç i, si pot ser menys, paraula escrita-.
Algunes pistes per al treball i/o elements que aconselle hi han de constar:
  1. Portada amb el nom i una fotografia del palau que presentareu i els membres del grup amb noms i cognoms.
  2. Ubicació del palau: una captura de pantalla de l'aproximació que fa Google Earth i algunes captures més de les rodalies del palau, els jardins i l'entorn. A G. Earth hi ha una opció de visió en 3d molt interessant que us pot donar unes captures de pantalla molt xules i molt útils per a la vostra feina.
  3. Breu història del palau: quan es va construir, qui ho va fer i qui ho va fer fer, algun esdeveniment històric molt significatiu que hi haja passat, curiositats i anècdotes del palau, quins reis i reines ho han habitat, estat i utilitat actual, etc. Tot plegat recolzat d'imatges abundants i amb poca explicació escrita (això ho haureu de fer oralment).
  4. Estàncies de palau més significatives: habitacions, sales de tron, balls, capella, teatres, menjadors, pati d'armes, etc.
  5. Característiques generals de l'art Barroc i el Rococó que es poden veure a palau. Us aconselle que busqueu les característiques generals de l'art corresponent i a cada diapositiva poseu-ne una de característica i l'acompanyeu d'una foto del vostre palau assignat que serveixca d'exemple. Recordeu que l'art no és només l'arquitectura. També hi ha l'escultura, que segurament abundarà als jardins i façanes, així com la pintura. Estic segur que a l'interior del palau en trobareu exemples.
  6. Els jardins: com eren, quina part tenien, perquè es feien servir, etc.
  7. Algun breu vídeo o enllaç a visita virtual sempre pot ser un bon complement.
  8. BIbliografia i webs consultades.
PÀGINES WEB INTERESSANTS QUE PODEM CONSULTAR.

La web del Barroquista.
Arkiplus.
La Viquipèdia.
Les pàgines web oficials de cadascun dels palaus sempre són una gran opció, per exemple Versalles, la Granja de St. Ildefons, qualsevol altre palau espanyol en aquesta web de Patrimoni Nacional, el palau de Sant Petesburg, etc.

RESULTATS (presentacions de l'alumnat en aquest enllaç)

No hay comentarios: