miércoles, 28 de noviembre de 2012

LA DOMINACIÓ EUROPEA DEL MÓN. Colonialisme i Imperialisme (4t ESO i 1r BAT)

"La conquista de la tierra, que la mayor parte de las veces significa arrebatar su territorio a seres de diferente color o de nariz más aplastada que la nuestra, no es una cosa nada agradable cuando se la mira de cerca."  Joseph Conrad

La Reina Victoria de Inglaterra, el canciller alemán Bismarck, Nicolás II de Rusia y el emperador japonés repartiéndose el pastel de China


L'imperialisme és l'expansió del propi territori o de la pròpia influència a base de dominar altres països i formar una unitat. La dominació pot ser territorial, com passava al colonialisme, cultural o econòmica, o una combinació dels tres factors.
Zones com Àsia i Àfrica quedaren sotmeses a la superioritat tècnica i bèl.lica occidental. Com una serp que atrapa la seua presa, els africans i asiàtics quedaren sotmesos a la voluntat econòmica europea.
Enrrere quedaren les promeses de progrés derivades de l'esperit de coneiximent cièntific de personatges con Cook, Darwin, Malaespina, Dr. Livingston i tants altres.


Voleu fer un treball voluntari d'algun d'aquestos personatges?

I si preferiu el treball amb l'ordinador, podeu fer aquesta webquest fent click ací.

I per a estudiar, ampliar i fer exercicis on line sobre aquest tema, feu click ací. És una web molt completa i útil.

Més coses que podeu fer:
  • Un llibre recomanat
El sueño del Celta", una novela de Vargas LLosa en la que se ponen de manifiesto los horrores de la dominación colonial, especialmente en el Congo y Sudamérica

"La aventura que narra esta novela empieza en el Congo en 1903 y termina en una cárcel de Londres, una mañana de 1916.
Aquí se cuenta la peripecia vital de un hombre de leyenda: el irlandés Roger Casement. Héroe y villano, traidor y libertario, moral e inmoral, su figura múltiple se apaga y renace tras su muerte.
Casement fue uno de los primeros europeos en denunciar los horrores del colonialismo. De sus viajes al Congo Belga y a la Amazonía sudamericana quedaron dos informes memorables que conmocionaron a la sociedad de su tiempo. Estos dos viajes y lo que allí vio cambiarían a Casement para siempre, haciéndole emprender otra travesía, en este caso intelectual y cívica, tanto o más devastadora. La que lo llevó a enfrentarse a una Inglaterra a la que admiraba y a militar activamente en la causa del nacionalismo irlandés.
También en la intimidad, Roger Casement fue un personaje múltiple: la publicación de fragmentos de unos diarios, de veracidad dudosa, en los últimos días de su vida, airearon unas escabrosas aventuras sexuales que le valieron el desprecio de muchos compatriotas.
El sueño del celta describe una aventura existencial, en la que la oscuridad del alma humana aparece en su estado más puro y, por tanto, más enfangado."

Pres de la pàgina de l'Editorial:
http://www.alfaguara.com/es/libro/el-sueno-del-celta/
  • Una presentació molt interessant en imatges, esquemes i continguts.


  • Un video explicatiu sobre el Imperialisme a Àfrica:


  • I una activitat per si voleu ampliar encara més:
Imperis
View more presentations from txema4

I aquest és el fragment de la gran pel.lícula de Charles Chaplin Tiempos Modernos. Podem veure un còmic exemple del treball en cadena i de les seues repercusions. Vos recomane veure la pel.lícula sancera, perque no té cap desperdici.

 


No hay comentarios: